Hlavní navigace

Doplatí Apple na svou sebestřednost?

29. 4. 2011 22:22 Tomáš Kapler

K tomuto komentáři mě inspirovala aktivita Microsoftu směrem k vývojářům aplikacím na iPhone, kterým nabídla detailní příručku a nástroje pro přechod na jejich Windows Phone 7 platformu.

Připomnělo mi to, jak se Apple nenaučil příliš komunikovat s vývojáři, zejména pak s těmi mimo Ameriku. Vlastně je jen jedna ohromná konference v USA, drahá a spíše věnovaná novým produktům než vývojářům.

Mohu srovnávat s Microsoftem, který má celosvětově podchycenou ohromnou paletu vývojářů v programu Microsoft TechEd a pořádá několikrát do roka konference prakticky v každém státě.

Podobně Google pořádá své Google Developer Day, krom toho existují další konference a semináře podporované Googlem (u nás známý GUG) atd.

Apple má sice ohromné množství aplikací, ale ne proto, že by byl vývoj pro iOS ve srovnání s ostatními jednoduchý (spíše naopak), nebo že by nějak podporoval vývojáře, je to čistě jen kvůli jejich největší tržní síle a tedy teoretické možnosti nejvíce vydělat.

Ale už před pár dny např. počet bezplatných aplikací pro Android překonal počet bezplatných aplikací pro iOS. Pravda, u Androidu nikdo neomezuje „počet prdících aplikací“, takže je tam mnohem více braku, ale i tak je trend neúprosný a zhruba do půl roku předeženou v počtu i placené aplikace. V té době také možná dožene celosvětově Android platforma iPhone i co do počtu reálných uživatelů, takže Android pak bude získávat navrch i v médiích atp.

Microsoftu to bude jistě trvat déle, na druhou stranu Microsoft a jeho partner Nokia jsou dříči v korporátním segmentu, takže nepochybuji, že v horizontu dvou let budou velmi silnou platformou zejména pro firemní klientelu.

Apple předstihl v prvním čtvrtletí Microsoft nejen v obratu, ale i ve vygenerovaném zisku, ovšem stále v mnoha ohledech zůstává lokální americkou firmou a to se mu může vymstít. 

Mohla by se tak klidně opakovat situace v segmentu herních konzolí, kde ještě před půl rokem jasně dominovala firma Nintendo se svou 4 roky starou konzolí Wii, ale ačkoliv několik let prodávala svou koncepčně zastaralou a výrobně levnou konzoli za dvojnásobek toho co Microsoft a Sony, nedala ani juan do vývoje pokračovatele a do podpory vývojářů. Dnes tak čelí nejen ohromnému obratu a tržeb díky úspěchu Microsoft Kinect, ale navíc není ani známá vize, jak by se z toho chtěla vyhrabat a žádné světlo na konci tunelu tak nevidím.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).