Hlavní navigace

Digitalizujme učebnice

8. 7. 2011 18:48 (aktualizováno) | Tomáš Kapler

Nejen v USA zavádí mnoho škol jako povinnou pomůcku tablet (nejčastěji iPad). V Jižní Korei dokonce hodlají do roku 2015 nahradit veškerý papír ve školách tablety – a nejenom tak, že naskenují učebnice, ale investují v přepočtu 35 miliard Kč do vývoje interaktivních učebnic, aplikací pro výuku, komunikaci s žáky atd.

Moje děti jdou do školy za 1 resp. 4 roky a byl bych rád, aby i ony mohly ve škole používat tablet. Ani bych nepotřeboval ty interaktivní učebnice a aplikace, plně by mi postačovalo, kdyby současné učebnice byly dostupné v nějakém elektronickém formátu.

Nejen proto, že umožňují snadno vytvářet záložky, čmárat do nich (a nezničit je) a podobně, ale už jen kvůli tomu prostému faktu, že váží méně – vzpomínám, že moje aktovka v první třídě vážila přes 8 kg a doktor kvůli zádům doporučil koupi dvojích učebnic s tím, že bych si jedny nechával ve třídě. Dnes to, pokud vím, není o moc lepší.

Samozřejmě, jsou zde i mnohé další výhody – úspora peněz, papíru, snadná oprava chyb, možnost hledání textu na internetu, překladů atd. Nicméně i bez nich by to bylo mnohem lepší než tahat zbytečně několik kilo zátěže na drobných dívčích zádech.

Jestli se tak nestane, hodlám ty učebnice naskenovat. Existují prý nějaké služby v kopírovacích studiích, kam donesete knihu, oni ji mrsknou do nějakého stroje a odevzdají vám profesionálně udělané digitální kopie. A jsem celkem přesvědčen, že bych našel dost lidí – dalších rodičů, kteří by si pak takto naskenované učebnice koupili, ostatně každý rok nastupuje cca. 90 tisíc prvňáčků.

Jenže prodejem bych se stal zřejmě „knižním pirátem“. Tak leda kdyby se dotyční kupci prokázali vlastnictvím dané učebnice, pak bych jim mohl nabídnout službu „vytvoření digitální kopie pro vlastní potřebu“, která by byla pak výrazně levnější.

A tak mě napadá, že by to možná nemusel být vůbec špatný business obecně – 800 tisíc dětí studuje v ČR na základních školách a 500 tisíc na školách středních (plus pár set tisíc na VŠ), vynásobte to třeba 10 učebnicemi na žáka a i jedno promile by mohlo dávat pěknou částku, přitom by to znamenalo naskenovat jen řádově stovky knih.

A mohlo by to fungovat i mimo školy – co když bych si chtěl takto číst na iPadu třeba Harryho Pottera? Také mi nikdo nemůže zabránit v jeho nascanování, pakliže vlastním jeho originál.

Přesto bych byl raději, kdyby se toho chopili už rovnou vydavatelé – knihy mají ve „zdrojáku“, udělat z nich elektronické verze je jistě pro ně jednodušší a levnější a výsledek může být kvalitnější, než když bych to dělal přes scanner. Ale stačilo by, i kdyby opravdu nabídli jen nějakou PDF verzi, kde by ani nemuseli nic upravovat do elektronického formátu, funkci „Print to PDF“ zvládá dnes každý stroj.

Klidně bych pak za ně zaplatil plnou cenu a i víc, záda mých dcer mi za to stojí. A podle mého názoru by existence takové verze měla být i podmínkou Ministerstva školství pro akceptování takovéto učebnice.

P.S.: a kdyby se našel nějaký vývojář aplikací – myslím, že by se hodila jednoduchá aplikace „Sešity“, kde byste měli prostě nalinkované čáry (mohli byste si pro každý list vybrat uzké / široké řádky, prázdný či čtverečkovaný papír) do kterých by se dalo normálně psát (nějakým perem pro kapacitní displeje) a vytvářet separátní sešity (třeba se vzhledem jako má iBooks), tj. třeba jeden pro každý předmět. Nemuselo (ba spíše nesmělo) by to nic umět, stačila by možnost odeslat výsledek (stránku/vybrané stránky/sešit) mailem nebo vytisknout přes AirPrint. Tiskárnu i papír do ní (např. pro diktát) bych škole klidně koupil.