Internet Info, s.r.o. Lupa Měšec Podnikatel Root Zdroják DigiZone Slunečnice Vitalia TopDrive KupDnes Navrcholu NovýTarif Dobrý web Weblogy Woko Jagg Computer.cz SK: MojeLinky

Domény s diakritikou - you can run, but you cannot hide

Minulý týden se konalo Kolegium a Valná hromada sdružení CZ.NIC a přítomen byl i šéf EURidu, Marc van Wesemael. Po netradičně motivační prezentaci jsem byl dostatečně namotivován, abych se ho šel zeptat na pár dodatečných informací a mj. přišla řeč i na přízrak s krycím názvem IDN (Internationalized Domain Name). Pan Wesemael mne ujistil, že zavedení do domény nejvyšší úrovně .EU je to jen otázkou času. V tuto chvíli tomu brání jen administrativní záležitosti. Technicky je systém EURidu připraven. Tak mne tím vyděsil, že jsem po cestě domů několikrát špatně odbočil.

IDN a domény se speciálními znaky
Vzhledem ke specifikům světových jazyků existuje historicky poptávka po doménách, které obsahují i jiné znaky než jen ASCII. Když vezmeme v potaz, že doménová jména mohou obsahovat jen číslice, písmena a pomlčku, jde primárně o diakritiku a znaky (čínské, arabské…) Každopádně o technickém řešení IDN bylo napsáno dost, tohle berte jen jako takové schizofrenní povzdechnutí na dané téma :)

IDN – Proč opravdu NE
Jsem zarytý odpůrce myšlenky IDN a možnosti jejího zavedení. Příjde mi to jako zvrácenost, používat diakritiku v doménových jménech, emailových adresách nebo v adrese pop3 serveru. Nedokážu si představit férový způsob zavedení IDN do stávajících domén nejvyšší úrovně – tak, aby nebyli poškozeni držitelé domén bez diakritiky a zároveň aby nebyli zvýhodnění doménoví spekulanti, kteří třeba zrovna doménu bez diakritiky obývají a aby byl systém registrací alespoň trochu přístupný. Těžko se mi představuje konkurenční boj mezi elektronickými obchody www.bilezbozi.cz a www.bílézboží.cz a osobně chápu Ondřeje Fryce, který myšlenku IDN také nerad (co takhle www.internetmól.cz? :). Nevím, jak vyťukám webovou adresu svého obchodního partnera z Číny, který si do svého doménového jména nechal vetknout nejeden komplikovaný znáček a o odeslání mu emailu snad ani nepřemýšlím. Nemluvě o tom, že to pro všechny poskytovatele webových služeb vznikne potřeba implementovat speciální znaky a jejich použítí do svých systémů, ale to je už spíš detail a výsledek mé profesionální deformace.

IDN – Proč možná i ANO
Někdy si říkám, že jsem asi moc konzervativní. Koukám do Wikipedia(e) a vidím, že diakritiku v doménových jménech už podporuje 39 (!) domén nejvyšší úrovně – mezi nimi generická superdoména .COM, německá .DE, španělská .ES nebo čínská .CN. Sleduji pravidelné průzkumy CZ.NICu, které mají za účel zjistit, zdali (už) není zájem o IDN v českých luzích a hájích (zatím nic, ale kdo ví, jak to dopadne příští rok?!). Poslouchám kolegy z branže, kteří mají pravdu v tom, že IDN je pro registrátory domén (a nejen je) další možností jak rozšířit nabídku a vydělat nějakou tu korunu navíc. Slyším, že v mnou tolik propagované .EU je IDN jen otázkou času a říkám si, jestli není má mysl zbytečně omezená.

Když o tom tak přemýšlím, tak rozumově si to obhájit dokážu. Ten vnitřní bojkot je spíš srdcová záležitost ;)

P.S. -Bylo by přece fajn mít emailovou adresu jan@hájek.cz – a pevně věřím, že hotel Hájek, který „squattuje“ na sestřičce bez diakritiky, nebude mít předkupní právo :) To by mně naštvali!

Anketa

Jaký je váš názor na IDN v doméně CZ?

       
Retal
Retal (neregistrovaný)
10. 12. 2007 12:54

Tohle téma vyvolalo ohromnou diskusi na Webtrhu, ve které

celé vlákno

Tohle téma vyvolalo ohromnou diskusi na Webtrhu, ve které, ačkoliv směřovala k bouřlivé hádce, padlo pár zajímavých a racionálních argumentů pro i proti. Viz odkaz v podpisu.

Retal
Retal (neregistrovaný)
10. 12. 2007 12:58

Mmch jsou někde ony "pravidelné průzkumy CZ.NICu" a jejich metodika

celé vlákno

Mmch jsou někde ony "pravidelné průzkumy CZ.NICu" a jejich metodika k nahlédnutí?

Jan Hájek
Jan Hájek (neregistrovaný)
10. 12. 2007 13:07

No to je zajímavé, Retale

celé vlákno

No to je zajímavé, Retale. Mohl byste sem do komentářů shrnout k čemu diskutující na Webtrhu došli? Vlákno je poměrně obsáhlé. Díky, JH

Petr Komárek
Petr Komárek (neregistrovaný)
10. 12. 2007 13:18

BTW

celé vlákno

BTW. CZ.NIC to má už taky nachystané. Stačí aby někdo zmáčkl červené tlačítko ;)

Mé pocity naopak mluví PRO. Slovy klasika - Dávám tomu rok dva ... a bude to aktuální téma.

Je otázka, zda malé Česko potřebuje diakritiku. Ale když už bude všude, je potřeba o tom mluvit a řešit, ne?

Nejdůležitější bude nastavení "sunrise". Čím víc o tom přemýšlím, rozhodně by se neměla dávat přednost lidem co mají domény bez diakritiky. Zlikviduje se možná konkurence, navíc doménoví spekulanti by zase jen získali další domény na spekulace!

A squateři z hájku by si určitě regli hájek.cz :))

David Starý
David Starý (neregistrovaný)
10. 12. 2007 13:20

Určitě by to otevřelo úplně nový boj v seo optimalizaci

celé vlákno

Určitě by to otevřelo úplně nový boj v seo optimalizaci, ale i v seo spamu, nicméně jsem pro, protože získat nyní kvalitní doménu pro kvalitní podnikání není zcela jednoduché.
PL

Ondřej Fryc
Ondřej Fryc (neregistrovaný)
10. 12. 2007 14:47

IDN je především business

celé vlákno

IDN je především business. Vždyť počet domén se zmnohanásobí, už proto, že všichni si budou "muset" registrovat alternativy. Kolik variací bychom museli registrovat k našim doménám? Jen u BZ by jich bylo: 4 diakritická znaménka, pak vše s pomlčkou a bez pomlčky, a pak ještě i s i/y :) tj. celkem to máme 6 různých znaků v různých kombinacích... dvě na šestou? tj. 64 kombinací k jedné doménové adrese. A pokud bychom nedali přednost těm subjektům, co mají doménu bez diakritiky (jak tu píše pan Komárek), zvedne se taková vlna spekulací a virtuálního vydírání, že se mi už teď dělá špatně... úplně mi stačí ti současní parazité.

Petr Komárek
Petr Komárek (neregistrovaný)
10. 12. 2007 15:25

To Ondra Fryc

celé vlákno

To Ondra Fryc
Až bude diakritika v plném proudu, bude bílézboží EU, COM, NET, INFO atd. COM si už můžete objednat.
Pokud by jste si měli registrovat býlézboží, bilézboží a dalších asi 62 kombinací nebo kolik - tak o tom to asi není. To je zcela nesmyslné. Ani teď nemáte bylezbozi.cz.

Otázkou je, zda máte větší právo na doménu bílézboží.cz než kdokoliv jiný jen díky tomu, že ji máte bez diakritiky. Či zda Datart má právo na doménu ledničky.cz. Určitě byste ji taky chtěli :)

To je otázka pro širokou debatu. V každém případě jsou tisíce dobrých domén ve vlastnictví spekulantů, kteří domény nevyužívají. Proč by oni měli mít právo na predkoupení?

Retal
Retal (neregistrovaný)
10. 12. 2007 19:20

Shrnutí diskuse z Webtrhu:

celé vlákno

Shrnutí diskuse z Webtrhu:
Proti:
- Zvýšená možnost záměny jména a rozmělnění brandu
- Zvýšená spekulativní činnost
- Potenciální bezpečnostní hrozby (phishing, homografní podvrhy)
- Obtížné zadávání doménového jména na klávesnici bez potřebných znaků
- Zatím stále rozšířený MS IE 6 + nutnost předělávat aplikace

Pro:
- Přiblížení přirozenému jazyku
- Sjednocení hledání a navigace co do použití diakritiky
- Úspěšné nasazení u tří našich sousedů
- Uživatelská tendence: Lidé zadávají české domény s diakritikou, přestože ty nefungují

Aby nezapadla moje otázka: Jsou "pravidelné průzkumy CZ.NICu" o zájmu IDN a jejich metodika někde k nahlédnutí?

Lukas Nevosad
Lukas Nevosad (neregistrovaný)
10. 12. 2007 22:19

Neudelat sunrise a nedat prednost vlastnikum domen bez diakritiky by

celé vlákno

Neudelat sunrise a nedat prednost vlastnikum domen bez diakritiky by byla ze strany CZ-NIC opravdu nehorazna prasarna a zrejme by se to neobeslo i bez naprosto opravnenych zalob dotcenych firem. Jediny, kdo by na tom vydelal, bude mor v podobe domenovych spekulantu a MFA webu. To tedy pekne dekuji. A samozrejme to bude obrovsky zmatek pro BFU, protoze asi tezko jim vysvetlite rozdil mezi krava.cz a kráva.cz.

Mimochodem, kdysi davno, kdyz se vubec o diakritice v domenach zacinalo v CR mluvit, se uvazovalo o tom, ze zadana domena s diakritikou se proste diakritiky zbavi a presmeruje na ASCII verzi. Toto je podle mne nejelegantnejsi reseni zmineneho problemu. Bohuzel z toho ale nekouka zisk, takze na to muzeme rovnou zapomenout.

paranoiq
paranoiq (neregistrovaný)
11. 12. 2007 11:13

za jedinnou rozumnou možnost považuji alias

celé vlákno

za jedinnou rozumnou možnost považuji alias. doména s diakritikou by měla být jen dopňkem domény bez diakritiky (tzn. nikoliv předkupní právo, ale *výhradní* právo). tím by se už z principu zabránilo mnoha pokusům o podvržení doménového jména. to že to nahrává více spekulantům je omyl - více domén mají doufám v držení řádní uživatelé.

také nesouhlasím s případným zavedením celé sady unicodu. na české doméně podle mě cizí znaky nemají co dělat. od toho jsou ostatní národní domény. v cz doméně měla být omezená množina znaků - např. áäčďéíĺľňóôöřŕšťú­ůüýž pro češtinu, slovenštinu a němčinu. jiné znaky se snad v českých jménech ani řeči příliš nevyskytují (případně lze ještě přitvrdit, ale z toho by třeba hypotetický pan Müller - čech jako poleno - radost neměl). tím by z většiny odpadly znaky nenapsatelné na česke klávesnici a také další možnost o podvržení adresy pomocí podobných znaků azbuky a alfabety.

pavel
pavel (neregistrovaný)
11. 12. 2007 17:19

Jako služba ano, jako další trh pro domény ne

celé vlákno

Jako služba ano, jako další trh pro domény ne.

Tzn. že zíve.cz by se automaticky přiřadilo k zive.cz a majitel domény by za to nemusel nic platit. A bylo by jen na něm, zda si tuto doménu ošetří na webserveru nebo ne.

Ale CZ.NIC větří další prachy, tak to zkouší každý rok znovu. Něco jako referendum o EU.

Jan Hájek
Jan Hájek (neregistrovaný)
11. 12. 2007 17:25

K Retalove dotazu ohledne pruzkumu IDN a metodice

celé vlákno

K Retalove dotazu ohledne pruzkumu IDN a metodice. Informace a kompletní zprávu z průzkumu najdete na webu sdružení:

http://www.nic.cz/page/404/pruzkum-prokazal-nezajem-o-domeny-s-diakritikou/
http://www.nic.cz/page/360/o-domeny-s-diakritikou-nemaji-cesti-uzivatele-internetu-zajem/

Retal
Retal (neregistrovaný)
11. 12. 2007 18:32

@H2: Děkuju za odkazy, přesně to jsem hledal

celé vlákno

@H2: Děkuju za odkazy, přesně to jsem hledal.

@Pavel: To se mýlíš, CZ.NIC má sice řešení hotové, ale je proti zavedení IDN. Přečti si některá vyjádření Ondřeje Filipa a čti mezi řádky. Největší síla, která může prosadit IDN, jsou registrátoři.

@All: Je zajímavé, jak *všichni* zmiňují jako nebezpečí nějaké spekulanty. Proti cybersquatterům existuje ale smírčí doložka a spory řeší Rozhodčí soud při HK ČR. Na spekulaci s přirozenými pojmy nevidím nic špatného, je to obchodní investice s trojúhelníkem risku, likvidity a výnosů jako každá jiná - akciová, komoditní či realitní.

sf
sf (neregistrovaný)
21. 12. 2007 17:50

Je otázka, zda malé Česko potřebuje diakritiku

celé vlákno

Je otázka, zda malé Česko potřebuje diakritiku. Ale když už bude všude, je potřeba o tom mluvit a řešit, ne?

serafX
serafX (neregistrovaný)
14. 3. 2008 16:48

Rozšířil by se výběr smysluplných

celé vlákno

Rozšířil by se výběr smysluplných domén.

hotdog
hotdog (neregistrovaný)
13. 4. 2008 21:13

Já jsem rozhodně proti

celé vlákno

Já jsem rozhodně proti. Mám problém psát diakritiku i běžném textu, natož v url. Ale pokud už by to bylo, tak bez sunrise, každý by měl mít stejné šance. Proč by měl majitel zive.cz mít nárok na živé.cz a zíve.cz

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem